söndag 12 februari 2012

Les bonbons

Innan jag satte mig på flyget till Frankrike var jag övertygad om att jag skulle sakna väldigt mycket svenska saker. Svensk mamma, svensk säng, svensk frukost, men framför allt svenskt godis. Ack så fel jag hade! Möjligen kanske inte angående de där första sakerna men godis är i alla fall en sak jag inte lider brist på här nere! Tänkte delge er några av mina franska favoriter. Vi börjar med en klassiker. 

http://weheartit.com/entry/21331842
Croissanter är ju liksom det perfekta bakverket. En smörig brödbit som ändå luftig och så frasar det ju sådär härligt när man biter i den. Det som är bra med croissangen är att den inte är så himla söt, och dessutom kostar den nästan alltid under en euro. 

http://weheartit.com/entry/17112208
Pain au chocolat betyder helt enkelt bröd med choklad eller chokladbröd och är som en croissant fast med två strängar av choklad i och med lite mindre party form. För att säga sanningen måste jag erkänna att pain au chocolat inte är att föredra före en croissant då chokladen ofta är ganska trist. Men om man får en nybakad och varm mmmmmmmm. 

http://www.belleepoque.co.uk/viennoiseries.php
Pain aux raisins. Alltså åh gudars var börjar man? Ser egentligen ganska så trist ut men skenet bedrar så in in helskotta! Är rent krasst en kringla gjord av croissantdeg. Kanske inte låter så party, men vänner, jag har inte kommit till det bästa än! I kringlan vilar nämligen den bästa vanlijkrämen tillsammans med en hel näve russin och kombinationen blir ljuvlig. Min favvo alla gånger (som ni kanske har förstått med tanke på alla superlativ hehe..). 

http://www.pratique.fr/galette-rois.html
Så har vi kommit till nästa favorit, nämligen galette des rois. Den har fått sitt namn eftersom att man äter den runt trettondagen, alltså när de tre vise männen kom och gav presenter till Jesubarnet (des rois= kungar). I kakan läggs en liten figur av något slag och den som får biten med den lilla figuren blir kung och får bära kungakrona hela dagen samt välja sin drottning. Helt enkelt Frankrikes version av mandeln i julgröten. 

Galette des rois är ännu ett av dessa bakverk som inte ser så himla mycket ut för världen, men låt er inte luras! Inuti det frasiga skalet göms en massa mandelmassa. Okej, jag erkänner, det kanske inte lät så himla mycket för världen heller så testa det bara. Ni kommer inte att ångra er!

http://www.ilaca.org/blog/2010/09/23/mois-du-millefeuille-a-aurillac-cantal/
Mille Feuilles betyder på svenska tusen löv, men i Svealand kallar man tydligen detta mästerverk för Napoleonbakelse. Nomnomnomnomnom säger jag om bakverket som består av lager av typ croissantdeg (jag vet, än en gång) blandat med valfri kräm (vanilj, choklad, kaffe, grädde you name it!) och så på toppen ett lager av tjusig dekorerad glasyr. Får återkomma om vilken som är den godaste krämen då jag ännu bara smakat några stycken, men hittills kan jag i alla fall säga att vaniljkrämen ligger bra till! 

Och det var min söndagshälsning till er alla. 

Bisous!

1 kommentar:

  1. Vattnas i munnen............ nästa gång kan vi väl ha bakelseätartävling istället för sushiätartävling pliiiis?!?!?!

    SvaraRadera