tisdag 8 maj 2012

La changement c'est maintenant

Som de flesta av er säkert vet var det ju en stor dag i söndags. Detta särskilt för min kära värdfar då han hade beslutat sig för att flytta till Kanada om resultatet inte blev som önskat.

Jag talar förstås om valet. Sarkozy vs. Hollande. Ettrig liten aggressiv dvärg  vs. Tråkig Svensson 

Resultatet blev i alla fall för värdpappa lyckat, 1-0 till Tråkig Svensson! Det var faktiskt ganska roligt att befinna sig i Malakoff under denna kväll. Malakoff är nämligen en kommuniststyrd kommun och prick klockan åtta när det preliminära resultatet visades kunde man höra hela grannskapet skrika. Värre än fotbolls VM liksom.

Det intressanta med majoritetsval är ju dock att halva befolkningen (eller okej 48kommablabla%) är ju dömda att bli missnöjda. Vilket syntes ytterst tydligt på facebook i alla fall. Medan vissa drack champagne började vissa röka. Så kan det gå!

Personligen har jag ingen särskild åsikt om valresultatet. Även om jag aldrig riktigt har tyckt om Sarkozy tror jag inte att Holland är så himla mycket partigare. Kanske bara lite. Intrycket jag har fått är att ingen riktigt röstade för Holland, utan mot Sarkozy. Till och med i min familj som ändå ligger mycket åt vänster börjades det gnällas när han skulle hålla sitt första tal som president. "Han är ju faktiskt inte en sån bra talare" och "Han är nog inte stark nog att förändra läget". 

Vi får väl bara hoppas att han är stark nog att genomföra sin valslogan. Och kanske definiera lite närmare vad "le changement" egentligen är. Tycker själv att det låter lite väl luddigt...


Bises!

Ps. Vad duktiga ni plötsligt blev på att kommentera! Finaste ni. Fortsätt så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar