tisdag 23 augusti 2011

Les vêtements

Hej! Min ursprungliga plan för detta inlägg var att berika era liv med denna bloggs första crème brûlée recenssion. Då jag dessvärre verkar ha glömt kamerasladden hos min kära far (om ni hittar mig död imorgon har jag antagligen avlidit av irritation) verkar detta dock få vänta tills morgondagen.. Så håll er uppdaterade!

Oh god, nu är det till och med mindre än en vecka kvar tills avfärd! Resfebern ligger ännu på en hanterbar nivå då jag tror att mitt psyke mest tror att jag inte alls ska vara borta ett år. Max kanske en månad, i ett land där jag kan prata språket. Men även fast mitt psyke kanske inte än riktigt greppat vad som händer har åtminstonde något i mig förstått att det där med att packa är nog en bra grej.

Härom dagen fick jag ett mejl dikterat av en av lärarna från skolan. Detta mejl inkluderade en beskrivning av klädkoden som finns på skolan jag kommer att gå på (svenska skolan hyr in sig i en fransk skolas lokaler). Jag citerar "Vi har blivit ombedda av St Do ledning att ytterligare understryka vikten av att ha ”korrekt” klädkod på St Do och ber er därför att tänka på att ni ska klä er vårdat, dvs. inga korta kjolar eller shorts, inte alltför urringat, inga synliga behå-band, inga kortbyxor à la badbyxor, inga jeans där kalsonger syns, inte heller långklänning."

Okej. Farväl hela min garderob, hoppas vi ses någon gång i framtiden! Nej men allvarligt. Okej att man har gränser för vad man ska ha på sig och att Sverige har ganska så högt i tak vad gäller sådana saker. Men det skär ändå i hjärtat på mig när jag inser att jag faktiskt antagligen få tvinga i mig i det där hemska tvångsplagget som i folkmun kallas jeans.

Men vad betyder egentligen kort kjol? Och vad räknas som en långklänning? Det är uppenbart att mellanmjölken uppskattas i denna skola, men ack så svårt men gör att packa väskan! Täcker en "vanlig" kjol knäna eller blir det en långkjol då? Är det halva låren som gäller? Och förändras reglerna för vad som är för kort om man har tjocka strumpbyxor under? Nej, nu är det jag som imorgon dikterar ett mejl som kräver mer specifika mått. Sen åker minsann måttbandet fram!

Bisous et Au revoir!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar