måndag 21 november 2011

Versailles

I torsdags var jag ju, som jag skrev innan, på Versailles med skolan. Besöket ingick i kursen jag går som heter Frankrike och Fransk Kultur. Trevlig kurs med alltför många läxor. Men som sagt- besöka slott på skoltid är ju inte det värsta man kan vara med om!


Versailles är en västerförort till Paris och byggdes upp under Ludvig den fjortondes styre på 1600talet, eller Solkungen som han också kallas. Det är sagt att han byggde Versailles eftersom att han som tonåring besökte en fest hos en adelsman vid namn Fouquet. Han hade ett fantastiskt slott, till och med finare än vad kungen själv hade att tillgå. Ludvig blev så frustrerad att han bestämde sig för att bygga ett ännu större och ännu finare slott! Senare blev Fouquet fängslad av kungen. Långsint, nejnej inte alls!


All konst i slottet är till för att visa kungens makt och storhet! Men man måste ändå säga att han var ganska så intelligent den där kungen. För att vara riktigt säker på att hans slott skulle slå Fouquets anlitade han exakt samma arkitekter och konstnärer. Bara det att de fick dubbel budget. Sneeeky!



Spegelsalen


Amanda is looking fierce!


Jag måste erkänna att jag blev ganska så besviken på slottet, det var som vilket annat barockslott som helst. Även fast slottet är helt gigantiskt fick man bara vandra runt i en liten del. Men ett rum som jag verkligen bara ville gömma mig i och bosätta mig för resten av livet var Marie-Antoinettes sovrum! Så gudomligt fina tapeter! OCH matchande säng. Kan inte bli bättre!


Själv stod hon såklart och kikade ut över hela härligheten. 


Här satt kungafamiljen och åt. Mittemot, ca 5 meter bort satt alltid ett par adelsmän och tittade på. Solkungen ville alltid att någon skulle bevaka honom, från morgon till kväll var han alltid uppassad. Det var till och med adelsmän som var med för att se honom vakna på morgonen. 


Så gick vi ut i trädgården.


Cathrine var en glad turist!

Och slottet var pampigt


Jag, Klara och Viktor började promenera lite ner i trädgården. När kungarna spatserade i sin trädgård vållades det alltid problem eftersom att det inte fanns tillräckligt med vatten för att ha igång alla fontäner samtidigt. Lösning: De satte igång fontänerna när kungen gick förbi, stängde sedan av den, och startade nästa!


Och här var promenadsällskapet!


Klara var lite ledsen för Klara var hungrig.


Så då kysste vi Versailles farväl för att äta italienskt istället.

Bisous!

2 kommentarer:

  1. Ååhh vad mysigt, skulle också vilja åka dit! Måste dock påpeka att Versailles inte är barock, utan nyklassicism :P hoho besserwissern i mig njuuuter!
    Saknar dig finis <3

    SvaraRadera
  2. Nehej du besserwissern! Ingen jäkla nyklassicism där inte!

    SvaraRadera