måndag 5 september 2011

Je viens d'arriver

Bonjour tout le monde! Jag är ledsen för det lilla blogguppehållet, men nu ska jag nog vara på banan igen! Jag måste ju dock säga att jag har haft lite mer.. spännande saker för mig än att blogga. Men nu ska ni såklart få veta allting!

Så jag anlände alltså till Paris med ynka 43 kilo plus handbagage och en far i tisdag förmiddag. Efter att ha tagit sig från flygplatsen till kanske världens minsta hotellrum i nordvästra Paris (någon station bort från Svenska skolan) gav vi oss ut på stan för trevliga äventyr. Det såg ut lite ungefär såhär

Sådärja, det var dagen dos av turistbilder! Så vi strosade runt i måååånga många timmar, åt middag på en jättetrevlig liten fransk bistro i operakvarteren (tror jag) och sov sött hela natten!

Så på onsdagen var det dags för att åka iväg till Eclat Vert med mina nya små klasskamrater, en liten by ett par timmar ifrån Paris. Det var trevlig men ytterst nervöst och stelt till en början, sådär som det alltid blir ni vet, men de sista dagarna var bara fina fisken!

Och så blev det helg som spenderades med min värdfamilj i Malakoff (jag vet, det låter ryskt men det är franskt, jag lovar!) som är en förort precis söder om Paris. Jag är verkligen jättenöjd men min familj, känner mig verkligen som hemma efter bara några dagar! Det är bara det lilla problemet att min säng är lika hård som raukarna på Gotland, men vänner, jag överlever!

Så idag fick jag se min nya skola, St Dominic, för första gången. Kan ha vart den finaste skolgården jag någonsin har lagt ögonen på, men de perfekta gräsmattorna är tydligen inte till för att utnyttjas utan förbjudet område för svenska små fossingar. Désolée!

Efter skolan åkte i alla fall jag och några små nyinskaffade vänner till Marais, åt godsaker och köpte en jättefin kjol på den fantastiska secondhandkedjan som jag intekommerihågnamnetpåjustnumenjagkanskrivadetsen. 

Nu hinner jag tyvärr inte skriva mer för den hårda sängen väntar och därefter en alldeles för tidig väckning! God natt alla fina, jag saknar er mer än ni kan ana men vi ses ju faktiskt nästan snart!

Bisous et Au Revoir!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar