lördag 10 september 2011

Samedi

Hej! Idag vaknade jag upp efter nästan exakt 9 timmars sömn av ett sms som löd "Bonjour! Falafel kl 12 på St Paul. Vi ses på metrostationen. Puss!. Med en snabbhet som skulle imponera på en gepard flög jag upp ur sängen och gjorde mig redo för ytterligare en dag i huvudstaden. Fast först var jag ju såklart tvungen att gosa lite med huskatten (i helgen bor jag hos en annan värdfamilj då min egen är på bröllop i England) som kan ha varit den finaste jag någonsin sett, om man bortser från Tussan såklart!
När vi kom ut var Malakoffhimlen såhär blå och luften var alldeles kvav. Senare såg jag på en sån där skylt att det var 30 grader ute! Mina strumpbyxor åkte i alla fall genast av!


Väl i Marais träffade jag de här små flickorna som stod och pratade med Elle Kari och helt plötsligt får jag en jättekram av Camilla som var i stan! Kult på resturangen är vad man kallar det! Här står flickorna i alla fall och posar utanför vad som enligt min mentor ska vara det bästa falafelstället i stan. Grät en tår när det visade sig vara stängt.

Men varför gråta över spilld mjölk mina vänner? Färden fortsatte in i närmsta seconhandbutik där en fantastisk liten gul hatt åkte upp på mitt huvud men sedan ner på hyllan igen. 

 Falafeltime at last! På ett ställe som uppgav sig för att vara världens bästa. Vi betvivlade dock detta då de hade felstavat själva ordet falafel..
Mycket gott var det i vilket fall, även fast det kanske inte riktigt nådde upp till den förras gudomlighet. Under tiden man stod i kö kunde man kika på lite judiska målningar i några skyltfönster. Frågan är om den vill visa att det är lättare att vinna simtävligar om Gud är på ens sida eller om Gud är lite av en vinnarskalle.. Hmm..

 Så fortsatte färden till ett gigantiskt varuhus där man bjöds på Kusmi Te i färgglada muggar. Det var gott. I bokavdelningen köpte jag en guide över Paris som riktar sig till studenter, fortsättning följer på vad den har att erbjuda!


Så satte vi oss på kajen längs seine och åt glass och snyltade på Klaras ostkex (måste inhandlas!)
Spanade på turistbåtar..

Hemfärden gick förbi en av Seines broar och det otroligt maffiga "Hotel de ville" som inte är stadens hotell utan staden rådhus!


Nu sitter jag i sängen och har plåstrat om mina trötta fötter. Ikväll ska jag och Elin gooosa och plugga. Måste erkänna att det första låter lite mer lockande men (varning! Extremt klysha på ingång!) vad gör väl det när man bor i Paris?

Bisous et Au revoir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar