tisdag 6 september 2011

Le déjeuner

Tjolahopp! Nu när jag befinner mig i den goda matens land måste jag ju såklart berätta om min första déjeuner (alltså lunch) på St Dominic (alltså skolan jag går på)! 

Om man skulle beskriva min första lunch på St Do med bara tre ord skulle jag nog välja förvirring, mycket och.. förvirring igen. 

Fransmännen är, som ni kanske vet, ett mycket smalt folkslag. Jag trodde att jag skulle genom att flytta till detta land förstå hur de gjorde, men kära vänner, efter en vecka är detta för mig fortfarande ett mysterium! Fransmännen äter jättemycket. Alltså verkligen extremt mycket. Och ofta! Man är minsann aldrig hungrig i detta land! 

Till lunch i min skola får man trerätters varje dag, en måltid som lätt hade kunnat mätta två och en halv man. Detta representerar alltså ordet mycket. Man får välja förrätt, som är något typ av sallad, varmrätt samt efterrätt. Och så baguette och ost till det såklart. Och frukt. Merde min magsäck!

Och så förvirringen då. Förvirring nr 1: Allmänt hitta och veta vad man ska ta. Förvirring nr 2: Herre som går runt och skriker på alla men pratar snällt och trevligt med min lärare. Vad han hade för uppgift är ännu oklart. 

Var tvungen att fotografera denna enorma mängd mat. Inser nu att det faktiskt inte ser så himla mycket ut men detta beror enbart på jag vet inte vad. Det är mycket.

Och tänka sig, idag är det Berits 17årsdag! Hurra och massor med pussar till världens bästaste vän!

Bisous et Au revoir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar