lördag 22 oktober 2011

?

Hej! Nu har jag svarat på frågorna jag fick av er och jisses så många det blev! Jag blir verkligen förvånad jag märker att folk faktiskt läser min blogg. Det är fint.

Jag delade upp det i fyra kategorier, skolan, familjen, moi och Paris såklart.

Skolan

Är skolan mycket annorlunda från Sverige?
Nej, svenska skolan känns precis som hemma, förutom att man har kurser med så få elever. I min historiagrupp är vi kanske 8-10 st tror jag. Så. Skönt.

Hur många är ni i klassen på svenska skolan?
På hela gymnasiet är vi 58 personer tror jag, en etta, jättemånga tvåor och kanske fyra treor som är uppdelade i en natur och en samklass.

Är det lättare/ svårare i skolan?
Det är helt klart mer att göra i alla fall, men så är det nog allmänt när man går i samtvåan. Lärarna ger oss svåra uppgifter men efter att ha gått Viktor Rydberg är jag ganska härdad. Oj vilket flummigt svar det här  blev men nej, egentligen är svårighetsgraden här ungefär samma som hemma!

Är det strängare i skolan?
Nej det tycker jag inte. Det franska skolsystemet är mycket strängare än det svenska, de har till exempel fortfarande kvar ordningsbetyget men i svenska skolan är det inte så strängt. Eller, de har ju större koll på oss eftersom man har en helt annan relation till skolan, den är liksom trygg och säker när allt annat är  nytt. Men jag tycker tvärtom att skolan är ganska avslappnad, särskilt relationen till lärarna. Detta beror antagligen på att vi har lektioner i små grupper där läraren kan vara mer personlig. Tummen upp!

Får du god mat i familjen/skolan?
Ok, let's talk about skolmaten (hur maten är i värdisen besvarar jag under "familjen"). Grejen är att maten i sig är faktiskt god, mycket godare ä i Sverige! Särskilt när de får till fisken blir det kalas! Springer man till matkön och hamnar bland en av de första hinner man oftast sno till sig en melonbit, och det är ju inte fy skam. Dessutom har de ett litet ostfat man kan komplettera sin baguette med. Men stämningen i matsalen är jobbig. För det första har dom ett jättepuckat system vilket skapar extrema köer och ibland kan man få stå i 20-30 minuter bara för att få börja ta mat. Dessutom är matsalen egentligen lite för liten för antalet elever som ska rymmas, vilket skapar en stressig miljö då en "surveillant" (typ ordningsvakt) går omkring och skriker på en om man sitter kvar även fast man har ätit upp. Så. Bra mat men ingen plats för att njuta av den..

En lite kul grej med maten i skolan är att i lärarnas matsal (ja, de har en egen) serveras vin. Så där sitter lärarna och sörplar rödvin i såna där små skolmatsalsglas under lunchtimmen. Kan det bli mer franskt nej det tror jag inte.

Familjen


Hur långt borta bor din familj från skolan?
Min familj bor i Malakoff som ligger precis söder om 14de arr., det vill säga söder om stan. Skolan ligger också den i en förort, Neuilly, som ligger i nordvästra Paris. Det tar ganska lång tid att åka, jag brukar gå hemifrån ca 50 min innan jag börjar men det är ok!

Hur är din värdfamilj?
Brabrättrebäst.

Har du några "syskon", i så fall hur gamla?
Jepp, jag har en lillasyster, Katja, som precis fyllt 4 och en lillebror, Roman, som är åtta. Sen har jag en storebror, Milan, som jag tror är 21 eller 22, men han är ofta borta på kvällarna så vi träffas inte så mycket. Jag har en syster till, Anja som är 19 men hon bor hos sin mamma och nu har hon till och med flyttat till Tyskland så henne har jag bara träffat ett par gånger. Milan och Anja är från min värdpappas tidigare förhållande.

Hur är maten i värdfamiljen?
Den är bra, jag har aldrig fått något väldigt mystiskt, men det är liksom vanlig vardagsmat. Min värdmamma är duktig på att laga mat men oftast har hon inte tid att stå länge i köket så pasta är en återkommande rätt. Och alltidalltid efterrätt såklart!

Paris
Är fransmännen snygga på riktigt eller är det bara en myt?
Men NEJ! Ingen myt så långt ögat når! Dom har ju mörkt lockigt hår för fasiken!

Har du gått vilse i Paris än?
Ja det är klart att jag har, går vilse mest hela tiden. Men det är bara att fortsätta rakt fram tills man kommer till närmaste metro haha!

Har du hittat något favoritställe i Paris?
Åh dom här frågorna är så himlahimla svåra att besvara, just för att jag är så himlahimla dålig på att bestämma mig.. Men när jag var ute med min värdbror var vi på en jättehärlig bargata vid metron Parmentier har jag för mig. Barer som spelar Beach Boys och har skor upphängda i taket är inte så dumma minsann! Annars bara älskar jag den stora parken i Bercy som ligger i sydöstra Paris. Där finns en speciella "tematrädgårdar" som t.ex. rosenträdgården, köksträdgården och den romantiska trädgården med pilar som hänger ner över dammar. Ja, ni hör ju hur bäst det låter.

Bästa saker med Paris?
Oj vad det här kommer att låta flummigt men atmosfären. Här ser man folk grovhångla lite varstans och folk träffas på apertifs och verkligen pratar och bara har det bra. Det är helt enkelt en mycket vänligare och mer romantisk stämning än i Stockholm där människorna återgår till sina egna små bubblor så fort semestern är över. 

Lär man känna fransmännen något?
Nu tänker jag drämma till med ett sådär sjukt jobbigt svar.. Om man anstränger sig. De flesta fransmän är jätteöppna och roliga om man själv är det, men det gäller helt klart att ligga på lite i början. Det är ganska många i skolan som jag kindpussas och ca va-ar med, men det är kanske inte jättemånga som jag bara skulle ta en fika med sådär. Men jag är nöjd!

Moi
Har du gått upp i vikt sen du kom dit?
Hoppsan, har ni märkt det? Haha, nej men jag skulle bli uppriktigt förvånad om jag inte gått upp några kilon! Men det är inget jag märker av, och jag har dessutom inte vägt mig sen i våras så det där med vikten har jag faktiskt ingen egentlig koll på..

Det är ett väldigt stort fokus kring maten och hur man ser ut här, särskilt bland tjejerna (surprise?). Man går knappt en dag utan att någon tar upp hur lite de tränar, hur mycket man äter eller hur valkar har uppstått som man inte hade förut. Vissa dagar rycks man med och tänker hujeda mig så tjock jag ser ut och vissa dagar blir man bara.. trött på det. Men jag tänker att jag är i Paris ett år och här finns all världens godaste saker. Jag tänker hellre på den där söta franska pojken med brunt lockigt hår än hur mina revben syns eller inte. 

Hur blev det med kläderna, har du ändrat stil?
Klädreglerna är inte alls så stränga som jag hade förväntat mig! Jag har inte fått en enda tillsägelse (woho tummen upp för mig). Ändå så har nog min stil ändrats. Jag har fortfarande en 50-60-tals touch på det jag har på mig men jag kan nog erkänna att min stil är inte lika spännande längre. Detta skär lite i mitt hjärta. Visserligen har jag fortfarande mest klänning men då och då har det även börjat slinka in ett par byxor, vilket tidigare verkligen inte var min grej.

Går du i kören i Svenska Kyrkan där borta i Paris?
Nej, det gör jag dessvärre inte. Jag skulle gärna vilja gå, men det är så himla mycket man känner så med. Just nu får det räcka med teatern jag går på, och så har jag ju dessutom kören i skolan!

Har du varit med om någon super-kulturkrock eller något som kändes jätteannorlunda från Sverige? 
Hmmm.. Nu fick jag faktiskt fundera lite.. Alltså, vad jag kommer ihåg (mycket möjligt att jag har förträngt en del) har jag inte varit med om någon sån där megakulturkrock. Något som är väldigt annorlunda från Sverige är dock hur fransmännen ser på mat. De äter verkligen inte som man gör i Sverige! I Sverige är vi ju väldigt mycket för att äta nyttigt, fullkornsbröd, quinoa, nötter och allt sånt där för att sedan fika jättemegasött. Här äter man liksom onyttigt ofta, som nutella till frukost till exempel, men man äter väldigt sällan. Frukost, kanske en macka till lunch och sen middag vid nio. Mellanmål vid tre/fyra för väldigt små barn, men absolut inte för de vuxna! 

Detta leder i alla fall till att det blir ganska mycket onyttigt för oss svenskar. För även om man äter sin nutellamacka vill man ju ändå ha en pain au chocolat sådär efter skolan, bara för att man liksom är van vid det. 

Längtar du aldrig hem?
Nej. Eller alltså. Hem kan gärna få komma hit till Paris. Men Paris behöver liksom inte komma hem om ni förstår vad jag menar.

Bisous!

1 kommentar:

  1. Vicvic! Åh jag blir så glad att du trivs! och det är så mysigt att läsa din blogg och jag är såhääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääär avundsjuk på dig. I <3 Paris.
    njuuuuuuuuut verkligen av ditt år på alla sätt!!! ÄT MER! för du kommer sakna maten crazybananas mycket när du kommer hem... tänk köttbullar o blodpudding... mums...
    ville egentligen bara skicka en liten fransk hälsning, tu me manques! Bisous ma petite poule( var det inte det vi sa på franskan på KMG?)p.s. är din värdbror snygg?????? den stora alltså?? haff? ;) <3

    SvaraRadera