tisdag 18 oktober 2011

J'aime bien la vie quotidien

Jag tycker om rutiner. Jag är väl en vad man skulle kunna definiera som en tråkig människa, men det kan inte hjälpas när man värderar det säkra före det osäkra. I smyg drömmer jag såklart om att bli den kvinnliga 007 och ena sekunden lönnmörda maffiabossar och andra flörtigt sippa martini med bondhunken. Men det är inte jag, jag tycker om rutiner. Jag tycker inte om att bli väckt mitt i natten för att lönnmörda maffiabossar. Det är liksom inte min grej.

Jag tycker om rutiner. Jag tänkte på det idag när jag vandrade hem från metron i duggregnet och i trappuppgången hörde min värdmamma spela piano, precis som hon alltid brukar göra, för att sedan gå upp till mitt rum, äta kinder och plugga, precis som jag alltid brukar göra. Vardagen är helt klart underskattad.

Visserligen är det jätteroligt att prata franska med nya människor, svänga runt varendaste gata och aldrig veta vart man hamnar, göra dumma grejer och veta  att man om några år kommer att säga "håhå jaja barn, när jag var i Paris så..".

Men egentligen är det när man vandrar hem från metron i duggregn, när ens värdmamma spelar piano och när man går upp på sitt rum och pluggar som man inser att man faktiskt bor här. Det är inte en semester, jag kommer inte åka tillbaka. Jag. Bor. I. Paris. Och egentligen slår den känslan alla nya fransmän i världen.

Men så funderar jag, varför i hela friden flyttade jag hit? Jag som älskar rutiner fixar på eget bevåg ny skola, nya kompisar, ny familj och nya fransmän, nytt allt. Pourquoi? Det låter ju verkligen jättedumt. Jo, för att jag är rädd för rutiner. Åh jisses vilket hatkärlek det där är. Jag är rädd för att varje dag höra min värdmammas plinkande på pianot, jag är rädd för att varje dag äta kinder tills hela jag förvandlas till något slags kinderägg.

Men det är då det är så himla bra att bo i Paris. För varendaste gata kan man svänga runt utan att veta vart man hamnar och varenda fransman är nynyny.

Och vad är väl livet utan några lönnmördade maffiabossar?

Bisous

Ps. Såg nu att Underbaraclara har skrivit om exakt samma sak. Hehe. Förlåt. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar