fredag 14 oktober 2011

Panthéon

I torsdags var vi på FFKkursen (frankrike och fransk kultur) och besökte Panthéon som ligger nästan precis vid Luxembourgträdgården. Det var tidigare ett kloster och kyrka men efter franska revolutionen då den plundrades och förstördes blev det istället som ett slags minnestempel för franska minnesvärda människor.

Såhär pampigt var det.


Gick man ner en trappa kunde man spana på de där minnesvärda fransmännens gravar. Jag vet verkligen inte vad jag tycker om det där med att göra gravar till turistattraktioner menmen. Nu har jag i alla fall varit någon meter ifrån Voltaires, Victor Hugos, Marie Curies och Rousseaus kvarlevor. Det händer ju faktiskt inte varje dag:)

Sedan gick vi på promenad runt i kvarteret och jag tror nästan att det är mitt nya favorit häng. Släng dig i väggen Marais, femte alltså, vilken pingla! Vi skippade skollunchen för att äta stora libanesiska mackor med halloumi (MUMS!) och mest vandrade runt och sa att, hit måste vi åka igen!
Bisous!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar