lördag 1 oktober 2011

Le dictionnaire

Ojoj så enkelt det är att bara lägga sina läxor åt sidan för att ägna sig åt lite mer vettiga (?) saker. Men dagen är ännu ung! 

Tänkte att jag skulle sätta ihop en liten ordlista med användbara franska fraser, bara för att sporra er att komma och hälsa på mig vilket jag skulle tycka var mycket trevligt!

- Je ne comprends pas. 
Jag förstår inte. Mycket användbart ungefär hela tiden.

- Arrète!
Sluta! Särskilt användbar om man har småbarn/äcklig gubbe i närheten

- Vous parlez trop vite!
Ni pratar för snabbt. En annan fras man yttrar mest hela tiden. 

- Oh lala!
En tjusig utfyllnad för att låta lite mer fransk.

- Salut!
Hej! Ni kanske förstår användningsområdet.

- Santé! 
Skål! Ska egentligen vara "À votre santé", dvs "till er hälsa". Oklart varför.

- Est-ce qu'il y a quelqu'un ici qui parle anglaise? 
Är det någon här som pratar engelska? Ojoj sicken fras! Användbar när man känner att man verklige måste få fram något och inte bara vill säga "oh lala!". 

- D'accord.
Okej. 

- Le droit général de passager et de cueillette.
Allemansrätten. Mycket användbart ord. 

- Le petit pain au lait et à la canelle/ des brioches suédois
Kanelbullar. Om man skulle få sverige cravings.

Sådärja! Bara att börja plugga kamrater!

Bisous et Au revoir!

Ps. Om ni nu inte känner såna cravings för mig så att ni kommer och hälsar på men ändå vill höra av er, glöm inte att skriva CO Starcovic på breven. Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar